Brandingiem określamy zbiór cech, które nadajemy marce, aby stworzyć spójny wizerunek i zwiększyć jej rozpoznawalność. Celem tych działań jest wyróżnienie firmy na tle konkurencji, przyciągnięcie i utrzymanie klientów oraz jak najlepsze zaprezentowanie swoich produktów bądź usług. Co jeszcze warto wiedzieć o brandingu?
Czym jest branding?
Branding to szereg działań, których celem jest budowanie świadomości marki od podstaw. Jest to szerokie pojęcie, które obejmuje nie tylko logo firmy, nazwę i identyfikację wizualną marki, ale także wiele innych elementów wpływających na kształt marki i jej wizerunek. Są to między innymi:
- Archetypy marki – czyli wzorce lub postacie przedstawiające charakter i główne cechy marki, z którymi klienci mogą się identyfikować.
- Strategie marketingowe – są to wszystkie działania mające na celu promowanie marki w świecie rzeczywistym i internecie.
- Wartości marki – można ją zdefiniować jako obietnicę stojącą za danym produktem lub usługą. Jest ona wynikiem percepcji konsumentów, bazuje na ich doświadczeniach, wrażeniach oraz świadomości marki.
- Sklep, oddział, strona internetowa – są to miejsca, w których klient ma styczność z marką. Ich wygląd i sposób funkcjonowania mają ogromny wpływ na doświadczenia i odczucia klienta względem danych produktów bądź usług.
- Sposoby i strategie komunikacji – język, którym posługuje się firma, aby komunikować się z klientami, jest niezwykle ważnym elementem budowania świadomości marki.
- Promocje, reklamy oraz wszelkie inne interakcje z klientami – działania promocyjne i reklamowe mają duży wpływ na odbiór marki. Przekaz powinien być spójny, osadzony w określonym kontekście oraz dopasowany do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.
- Jakość produktów i usług – ważna jest nie tylko jakość, jaką firma przypisuje swoim produktom i usługom, ale także zgodność tego przekazu ze stanem rzeczywistym.
Branding to niejednoznaczny i powolny proces, który nigdy się nie kończy. Skuteczne działania w tym obszarze mogą przynieść firmie wiele wymiernych korzyści. Dlatego warto poświęcić czas na kształtowanie wizerunku marki oraz tworzenie pozytywnych skojarzeń z firmą.
Rodzaje brandingu
Oczekiwania klientów i warunki rynkowe wciąż ulegają zmianie. Aby dotrzymać im kroku, marka musi nieustannie ewoluować, dostosowywać się do zmian lub samodzielnie wyznaczać nowe trendy. Branding obejmuje różne obszary działalności firmy. Najpopularniejsze rodzaje brandingu to:
- Personal branding – polega na budowaniu marki osobistej poprzez zarządzanie własnym wizerunkiem.
- Employer branding – jest to sposób, w jaki firma buduje swoją reputację pracodawcy.
- Product branding – jest to strategia, która polega na budowaniu pozytywnej reputacji produktu lub usługi. Zwykle do tego celu wykorzystuje się takie elementy jak:
- logo,
- nazwa,
- grafika,
- opis,
- opakowanie,
- komunikaty.
- Cultural branding – celem tej strategii jest stworzenie silnej więzi między marką a konsumentem poprzez wykorzystanie czynników kulturowych związanych z danym regionem np. wartości, ideologii, przyzwyczajeń.
Jak zbudować silny brand marki?
Planując działania brandingowe, trzeba wziąć pod uwagę wiele zmiennych. Ważna jest nie tylko znajomość własnego produktu, ale także świadomość aktualnie obowiązujących trendów rynkowych.
Budowanie silnego brandu marki to zadanie, które warto powierzyć doświadczonemu specjaliście. Mogę Ci w tym pomóc! Mam duże doświadczenie w tworzeniu identyfikacji wizualnej firm oraz wielu atrakcyjnych projektów graficznych. W ramach współpracy mogę zająć się takimi obszarami jak:
- Logo,
- Księga znaku,
- Key visual,
- Rebranding.
Zajmuję się także projektowaniem ulotek, wizytówek, szablonów do social mediów, banerów, etykiet i wielu innych narzędzi wykorzystywanych w marketingu. Dotychczasowe realizacje znajdziesz w zakładce: Projekty. Osoby zainteresowane współpracą, serdecznie zapraszam do kontaktu!