Pierwsze wzmianki o zastosowaniu ulotek w Polsce pochodzą z 1537 roku i dotyczą ulotek wyborczych. To słowo zostało zapożyczone z języka niemieckiego, a dokładniej od słowa „Flugblatt”, które można przetłumaczyć jako „latający list”. Obecnie ulotki stanowią skuteczne narzędzie promocji i są powszechnie wykorzystywane przez firmy z różnych branż. Co powinna zawierać ulotka, żeby dobrze spełniała swoją funkcję?
Dobra ulotka reklamowa – czym właściwie jest?
Choć może się to wydawać oczywiste, to jednak warto sprecyzować, czym dokładnie jest ulotka oraz do czego można ją wykorzystać. Mówiąc o ulotce, zwykle mamy na myśli druk stworzony w celach reklamowych lub informacyjnych, który ma niewielką objętość i jest przeznaczony do szybkiego rozpowszechniania.
Ulotka najczęściej występuje w formie pojedynczej kartki lub rozkładanej broszurki, której objętość nie przekracza 2-4 stron. Do jej wykonania wykorzystuje się powlekany papier kredowy lub offsetowy o niskiej gramaturze. Ulotki stosowane są, aby wypromować firmę lub osobę, a także zapowiedzieć akcję promocyjną albo wydarzenie. Można w nich zawrzeć następujące treści:
- informacje turystyczne,
- informacje na temat towarów i usług,
- informacje o aktualnych promocjach,
- informacje o różnych wydarzeniach oraz zachętę do wzięcia w nich udziału,
- informacje o firmie, osobie lub zespole,
- informacje o działaniach prowadzonych przez daną firmę lub instytucję.
Jak zaprojektować ulotkę w 5 krokach?
Rozdawanie ulotek stało się ostatnio bardzo powszechne. Jeśli chcesz, żeby Twoja broszura przyciągnęła uwagę klientów, musisz dobrze przemyśleć jej zawartość. Treść ulotki powinna być zwięzła, czytelna i wizualnie atrakcyjna. Sprawdź, jak w 5 krokach można stworzyć profesjonalną ulotkę reklamową!
Krok 1. Ustal cel i formę
Jeśli ulotki mają dobrze spełniać swoją funkcję, powinny być tworzone w konkretnym celu. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego jest Ci potrzebna ulotka oraz jakie efekty chcesz dzięki niej uzyskać. Na tym etapie warto też wskazać adresata i ustalić, jaką reakcję ulotka ma w nim wywołać. Zastanów się również, jak zamierzasz dystrybuować ulotki. Te wszystkie czynniki będą miały wpływ na ostateczną formę broszury, czyli jej format i liczbę stron.
Krok 2. Popracuj nad treścią
Treść ulotki powinna być zwięzła oraz to ważne, aby stosować w niej język korzyści. W kilku zdaniach trzeba przekazać jak najwięcej informacji, które zainteresują potencjalnego odbiorcę. Bardzo ważne jest także odpowiednie rozmieszczenie tekstu na ulotce, stosowanie nagłówków, pogrubień i wypunktowań. Są to elementy, które zwiększają czytelność treści i sprawiają, że jest łatwiejsza do przeczytania, a tym samym bardziej atrakcyjna. Na ulotce nie musisz pisać wszystkiego, co chcesz przekazać. Możesz na przykład rozpocząć jakiś temat i zaprosić czytelnika do odwiedzenia strony internetowej, która pozwoli mu uzyskać więcej informacji o produkcie bądź usłudze.
Krok 3. Zadbaj o wygląd
Wygląd ulotki jest kluczowy. Dlatego wykonanie projektu graficznego warto zlecić doświadczonemu specjaliście, który uwzględni dotychczasową identyfikację wizualną firmy i zaproponuje formę, która będzie spójna jej brandingiem. Takie usługi oferuje Studio goodot. Napisz do mnie lub zadzwoń, aby dowiedzieć się więcej na temat warunków współpracy.
Krok 4. Spraw, aby ulotka była przydatna
Ulotka, która nie pełni żadnej dodatkowej funkcji, może szybko trafić do kosza na śmieci. Jeśli nie chcesz, żeby Twoją ulotkę spotkał ten los, umieść na niej przydatne informacje. Mogą to być: numer telefonu, adres firmy, adres e-mail, kod QR, kod rabatowy, wskazówki dojazdu lub menu restauracji.
Krok 5. Postaw na kreatywność
Projektując ulotkę, warto postawić na element zaskoczenia, który wywoła emocje, przyciągnie uwagę odbiorcy oraz sprawi, że Twoja ulotka zostanie zapamiętana. Jak to zrobić? Na ulotce możesz umieścić, rebus, sudoku, krzyżówkę, dowcip, zagadkę logiczną lub jakąkolwiek inną treść, która jest powiązania z Twoją działalnością i ma szansę zainteresować potencjalnego odbiorcę.
Potrzebujesz pomocy w zaprojektowaniu ulotki? Chętnie przygotuje dla Ciebie projekt dopasowany do potrzeb Twojej firmy. Serdecznie zapraszam do kontaktu!