blog

Kroje pisma – co warto o nich wiedzieć?

Kroje pisma to zestawy znaków graficznych, które łączy wizualne podobieństwo. Każdy krój pisma składa się z liter, cyfr, znaków interpunkcyjnych oraz innych symboli, które mają wspólne cechy stylistyczne. Zaliczamy do nich np. podobną wysokość, grubość lub poziom nachylenia. Jak dobrać krój pisma do rodzaju publikacji?

Kroje pisma – co to jest?

Pierwsze drukowane czcionki powstały w XV wieku wraz z wynalezieniem druku przez Johannesa Gutenberga. Od tego czasu kroje pisma ewoluowały, dostosowując się do zmieniających się potrzeb i technologii.

Krojem pisma nazywamy unikalny wygląd zestawu znaków, które mają wspólne cechy i założenia graficzne dotyczące stylu, rytmu, proporcji, odstępów, duktu, układu lub kształtu szeryfów, właściwości optycznych.

Poszczególne rodziny pism mają swoje nazwy np. Helvetica, Univers, Garamond i mogą występować w wielu odmianach. 

Wybór kroju pisma to zadanie realizowane w trakcie przygotowywania składu publikacji. Wygląd liter wpływa na czytelność tekstu i może znacząco poprawić komunikację wizualną oraz skuteczność przekazu.

Rodzaje krojów pisma

Kroje pisma można podzielić na kilka podstawowych kategorii, z których każda ma swoje unikalne cechy i zastosowania. Tworząc treści dla szerokiego grona czytelników, należy dobrać taki rodzaj pisma, który jest łatwy do rozszyfrowania i nie męczy wzroku. Kroje pisma dzielimy na:

  • Szeryfowe (serif) – ich cechą charakterystyczną są małe ozdobne elementy (szeryfy) umieszczone w dolnej i górnej części liter, które tworzą poziome linie i tym samym ułatwiają prowadzenie wzroku wzdłuż linii tekstu. Kroje szeryfowe zapewniają czytelnikom komfort i świetnie nadają się do pisania długich bloków tekstów. Z tego powodu są często wybierane do wypracowań, prac dyplomowych, książek i artykułów. Popularne kroje szeryfowe to: Times New Roman, Garamond, Terminal, Bookman Antiqua (bold).
  • Bezszeryfowe (sans-serif) – kroje bezszeryfowe nie posiadają szeryfów, co nadaje im nowoczesny i prosty wygląd. Często są stosowane w nagłówkach, krótkich tekstach, banerach, napisach do filmów i cyfrowych mediach. Popularne kroje bezszeryfowe to: Arial, Helvetica, Verdana, Open Sans.
  • Kroje dekoracyjne (display) – są to bardzo ozdobne kroje używane głównie w nagłówkach i plakatach. Przykłady to Comic Sans i Lobster.
  • Monospace – czyli kroje o jednakowej szerokości znaków. Mogą być używane w programowaniu i projektach, które wymagają precyzyjnego wyrównania tekstu. Przykłady to Courier i Consolas. 
  • Kroje typu script (pisanki) – czyli takie, które imitują odręczne pismo. Często są używane w zaproszeniach i na kartkach okolicznościowych. Przykłady to Brush Script i Pacifico.

Przygotowanie składu publikacji – jak dopasować krój pisma do projektu?

Jeżeli krój pisma ma dobrze spełnić swoją funkcję, musi być idealnie dobrany do charakteru projektu i jego celu. Inne kroje pisma sprawdzają się w przypadku materiałów drukowanych, a jeszcze inne są polecane do stron internetowych, plakatów lub kreowania brandingu firmy.

W doborze optymalnego rodzaju liter pomoże Ci doświadczony specjalista. Taka usługa jest realizowana przeze mnie w ramach przygotowania składu publikacji. Po zapoznaniu się z projektem dobiorę do niego krój pisma, który będzie pasował stylem do koncepcji Twojej publikacji, dzięki czemu tekst wywoła u odbiorcy pozytywne emocje i skojarzenia.

W ramach przygotowania składu publikacji zadbam również o to, aby w tekście znajdowały się odpowiednie odstępy między liniami tekstu, optymalna szerokość kolumn i kontrast.

Wybierając moje usługi, zyskasz pewność, że Twój tekst zostanie przygotowany zgodnie z najwyższymi standardami i będzie wyjątkowo przyjemny w odbiorze.

Otrzymaj darmową
wycenę projektu

Otrzymaj darmową
wycenę projektu