Identyfikacja wizualna firmy to kluczowy element budowania świadomości marki wśród klientów i kontrahentów. Jeśli chcesz wyróżnić swoją markę na tle konkurencji, powinieneś zadbać o stworzenie atrakcyjnego logotypu. Termin ten oznacza graficzne przedstawienie nazwy marki w formie liter. Z czego składa się logotyp i dlaczego jest tak ważny?
Co to jest logotyp?
Mówiąc o identyfikacji wizualnej firmy, często mamy na myśli przede wszystkim logo. Jest to symbol marki, który może składać się z kilku różnych elementów. Pojęcia logo i logotyp bywają używane zamiennie, choć w praktyce nie są ze sobą tożsame. Logo może zawierać:
- sygnet – znak graficzny,
- logotyp – grafikę tekstową,
- tagline, czyli krótkie hasło reklamowego, motto firmy.
Wynika z tego, że logo może być logotypem lub składać się z logotypu, ale nie musi. Równie dobrze może zawierać sam znak graficzny bez żadnego podpisu.
Logotypem określamy grafikę tekstową przedstawioną w formie liter i cyfr. Choć z pozoru logotyp może przypominać zwykły napis czy nazwę własną, to jednak jego rola jest nie do przecenienia. Charakterystyczny krój pisma w połączeniu z odpowiednią wielkością znaków i starannie dobranymi kolorami składają się na unikalny znak rozpoznawczy firmy.
Oryginalny i przemyślany logotyp ma szansę stać się elementem, który na stałe zapisze się w świadomości odbiorców, a nawet stanie się dla nich kultowy. Przykładem takich logotypów są między innymi: Google, Allegro, IBM, Subway, Coca Cola, Sony.
Z czego składa się logotyp?
Sposób przedstawienia nazwy firmy ma ogromny wpływ na jej postrzeganie przez klientów. Grafika tekstowa powinna być charakterystyczna, łatwa do zapamiętania, ciekawa i intrygująca. Główne składowe logotypu to:
- niezmienny font,
- niezmienna wielkości liter lub cyfr,
- unikalna typografia,
- spójność z innymi elementami wizualnej identyfikacji firmy,
- odpowiedni rozstaw i format fontu.
Dobry logotyp – czyli jaki?
Logotyp pełni funkcję identyfikacyjną. Jest to ciąg liter lub cyfr, który wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji i zwiększy jej rozpoznawalność. Jednak, aby tak się stało, trzeba stworzyć dobry projekt, który będzie uwzględniał charakterystykę prowadzonej działalności, grupę docelową, do której kierowany jest przekaz oraz warunki, jakie panują w danej branży.
Czym powinien charakteryzować się dobry logotyp? Przede wszystkim jego treść powinna być zrozumiała dla odbiorcy, uniwersalna i czytelna. Chodzi o to, aby przekaz był jasny niezależnie od kontekstu, czy też otoczenia, w którym się znajduje. Kolejną ważną kwestią jest zgodność logotypu z tożsamością organizacji. Inaczej będzie wyglądał logotyp dla firmy, która sprzedaje produkty premium, a inaczej dla marki, które kieruje swoją ofertę do nastolatków. Przy projektowaniu logotypu należy także wziąć pod uwagę jego rozpoznawalność. Grafika tekstowa powinna zawierać unikalne elementy, które wyróżniają się na tle konkurencji i sprawiają, że jest niepodrabialna.
Nie mniej ważne są kwestie techniczne. Chodzi o to, aby logotyp był skalowalny, możliwy do zastosowania w różnych miejscach oraz na różnych powierzchniach. Ponadto miejsca i sytuacje, w których można go używać, powinny być precyzyjnie określone przez firmę.
Jak stworzyć profesjonalny projekt logotypu?
W przysłowiu: jak Cię widzą, tak Cię piszą, jest sporo prawdy. Klienci zwracają dużą uwagę na elementy identyfikacji wizualnej firmy i często to właśnie one decydują o ich przywiązaniu do marki. Dlatego zdecydowanie warto zadbać o spójny wizerunek firmy. Pomoże Ci w tym profesjonalny projekt logotypu, który powinien być prosty, czytelny, oryginalny i łatwy do powielania.
Jako doświadczona projektantka graficzna, mogę przygotować dla Ciebie ponadczasowy logotyp, który będziesz mógł dowolnie odświeżać, ulepszać i rozwijać. Niezależnie od tego, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie, czy też Twoja firma funkcjonuje na rynku od lat, zadbam o to, aby logotyp spełnił Twoje oczekiwania i przyczynił się do wzrostu rozpoznawalności marki na rynku.