Postrzeganie kolorów i przypisywanie im różnych znaczeń jest uzależnione od wielu czynników. Wpływ na to, jak odbieramy poszczególne barwy, ma między innymi kultura, tradycje oraz osobiste doświadczenia. Jak wykorzystać kolory do wzmocnienia przekazu i przyciągnięcia uwagi czytelnika?
Jak kolory wpływają na nasze emocje i zachowanie?
Jedną z pierwszych osób, która opisała wpływ kolorów na naszą percepcję, był niemiecki poeta i artysta Johann Wolfgang von Goethe, który w 1810 roku wydał książkę pt. „Teoria koloru”. Od tego czasu psychologia kolorów nieustannie się rozwija i dostarcza coraz więcej danych na temat tego, jak barwy wpływają na nasze emocje, nastrój oraz zachowanie.
Ta wiedza bardzo się przydaje podczas projektowania graficznego różnego rodzaju publikacji. Dzięki niej doświadczony projektant może dostosować odcień i nasycenie danej barwy do tematyki książki, czasopisma lub katalogu i wybranej grupy docelowej.
Znaczenie kolorów różni się w zależności od kultury danego regionu i okresu, w którym dorastaliśmy. Dla przykładu kolor biały w kulturze zachodniej nieodłącznie kojarzy się z czystością, boskością i niewinnością, natomiast w Chinach i kręgu kultury azjatyckiej, biel jest kolorem żałoby i symbolizuje śmierć.
Nasze rozumienie kolorów jest głęboko zakorzenione także w doświadczeniach z wczesnego dzieciństwa. Niektóre barwy przywołują przyjemne wspomnienia, ponieważ kojarzą nam się z osobą lub miejscem, które darzyliśmy sympatią. Inne natomiast mogą wywoływać uczucie niepokoju lub smutku spowodowane nieprzyjemnymi zdarzeniami z przeszłości.
Psychologia kolorów – jak wywołać u odbiorcy pozytywne skojarzenia?
Kolorystyka jest jednym z najważniejszych elementów udanego projektu graficznego. To od niej w dużej mierze zależy, jakie emocje dana publikacja wywołuje u odbiorcy. Jest to szczególnie ważne w przypadku tworzenia treści marketingowych, takich jak czasopisma branżowe, katalogi, ulotki i broszury reklamowe.
Znaczenie kolorów w projektach graficznych
Wykorzystanie odpowiednich kolorów w projektach graficznych ma ogromne znaczenie, ponieważ pomaga kreować wizerunek marki i budować określone skojarzenia. W jaki sposób popularne barwy są postrzegane przez odbiorców?
- Kolor niebieski – jest często wykorzystywany przez firmy, które chcą wzbudzić zaufanie lub dążą do tego, aby ich marka kojarzyła się z wodą jako czymś czystym, spokojnym i stabilnym. Po kolor niebieski chętnie sięgają towarzystwa ubezpieczeniowe, producenci wody, firmy obsługujące internetowe płatności oraz popularne portale i komunikatory internetowe.
- Kolor czerwony – w naszej kulturze jest uznawany za agresywny i rzucający się w oczy, a jednocześnie kojarzy się z miłością, energią i działaniem. Kolor czerwony jest wykorzystywany do podkreślenia ważnych treści, przyciągnięcia uwagi czytelnika i wywołania silnych emocji. Z tego powodu jest często stosowany przez firmy podczas różnych akcji promocyjnych i wyprzedaży.
- Kolor zielony – to barwa, która kojarzy się przede wszystkim z zaufaniem, życiem, harmonią i bezpieczeństwem. Obecnie w swoich publikacjach bardzo chętnie korzystają z niej firmy oferujące produkty ekologiczne, wege lub w inny sposób związane z roślinnością i naturą, a także banki, producenci słodkich napojów i sklepy ze zdrową żywnością.
- Kolor żółty – jest to kolor radości, optymizmu i energii, kojarzący się z latem i słońcem, który jednocześnie może być słabo widoczny na białym tle. Kolor żółty w swoich projektach graficznych stosują firmy z branży meblowej, kurierskiej, a także producenci herbat i znane stacje radiowe. Świetnie sprawdza się zarówno w branżowym katalogu, jak i ulotce czy czasopiśmie.
- Kolor pomarańczowy – oznacza przede wszystkim dynamiczne działanie, pozytywne emocje i pewność siebie. W materiałach marketingowych często łączony jest z kolorem czerwonym i żółtym. Kolor pomarańczowy znajdziesz w logo marek spożywczych, obuwniczych, a także znanych platform sprzedażowych.
- Kolor czarny – jest ponadczasowy, elegancki i tajemniczy. Często korzystają z niego marki premium i bardzo dobrze sprawdza się w minimalistycznych projektach. Należy go jednak używać z umiarem. Może być łączony z bielą, szarościami, złotem lub srebrem. Będzie to świetny wybór do czasopisma o modzie, aranżacji wnętrz lub katalogu luksusowej marki perfum.
Jako doświadczona projektantka graficzna w swoich projektach korzystam z bogatej palety barw, aby jak najlepiej oddać intencje firmy i uczynić treść przystępną oraz atrakcyjną dla odbiorcy. Z moją pracą możesz się zapoznać w dziale Projekty. Serdecznie zapraszam do współpracy!